en fr

BE DELICIOUS verkent Scandinavische voedingsmarkt

12 / 06 / 2018

Een delegatie van BE DELICIOUS trok op 24 en 25 april naar Zweden om er kennis te maken met de Scandinavische voedingsmarkt.

De aanleiding was de horeca- en foodservicebeurs Gastro Nord, die tweejaarlijks plaatsvindt in Stockholm.
BE DELICIOUS heeft zich als doel gesteld om onze Belgische kwalitatieve streekspecialiteiten te promoten in het buitenland en de Belgische voedings-KMO’s er in contact te brengen met mogelijke afzetkanalen.

Kwaliteit boven

Scandinaviërs zijn heel kwaliteitsbewuste consumenten. Onze Belgische producten horen dus zeker thuis in deze markt, maar de toegang is niet evident. Tijdens deze kennismakingsmissie werd het duidelijk dat er nog heel wat inspanningen moeten gebeuren om dit doel te bereiken.

Op Gastro Nord was de Vlaamse exportorganisatie Flanders Investment & Trade (FIT) een belangrijke standhouder, met de aanwezigheid van verschillende Vlaamse
voedingsbedrijven. De BE DELICIOUS-delegatie genoot er een grote gastvrijheid. De economische vertegenwoordigers van FIT in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland zorgden voor een interessante uiteenzetting en dialoog over hun respectievelijke markten. Ook de Belgisch Ambassadeur in Zweden, de heer Hugo Bauwens, wakkerde bij de BE DELICIOUS-ondernemers het enthousiasme stevig aan om meer promotie- en prospectie-inspanningen te doen. Met als doel de Scandinavische consumenten warm te maken voor de kwalitatieve Belgische voedingsproducten. De ambassadeur nodigde BE DELICIOUS uit om lokale prospectie te combineren met een promotie-event op de Belgische ambassade.

BE DELICIOUS Scandinavian Tour!

Na de beurs bracht BE DELICIOUS-delegatie een bezoek aan het restaurant Belgobaren in Stockholm, waar het Belgische thema centraal staat. Het aanbod van Belgisch bier is er duidelijk de belangrijkste troef en de menukaart focust op ‘mossel-friet’ met alle mogelijke receptvariaties. Spijtig bleek het restaurant ook heel wat typische Belgische specialiteiten niet op de menukaart te hebben. De delegatie vatte dan ook de koe bij de hoorns en ging aan de praat met de restauranteigenaar, een Deen met belangstelling voor de Belgische eetcultuur. Al vlug werd duidelijk dat logistiek voor hem de grootste uitdaging is. Hoe realiseer je een regelmatige aanlevering van producten uit België op het niveau van een restaurant?

Nog dezelfde dag werd de oplossing gevonden op Gastro Nord tijdens een gesprek met een foodservice importeur-distributeur. De rol die BE DELICIOUS opneemt voor meerdere Belgische voedingsbedrijven sprak deze importeur duidelijk aan. Als kers op de taart nam BE DELICIOUS de uitdaging aan om bij de importeur een dag te organiseren waar de voorstelling van Belgische voedingsspecialiteiten centraal zal staan. Dit voornemen werkte inspirerend, waardoor tijdens de terugreis naar België het plan
ontstond om nog een stap verder te gaan en werk te maken van een rondreis in Scandinavië om meerdere verdelers warm te maken voor onze Belgische voedingsspecialiteiten. Met deze ‘BE DELICIOUS Scandinavian Tour’ is een nieuwe uitdaging geboren!

Deze bijdrage verscheen in Dolce Nr 28 op p.111.

Terug naar nieuwsoverzicht